a prístupnosť webových stránok (web accessibility)
Recenzia knihy 333 tipů a triků pro SEO
Po dvoch mesiacoch, čo som obhájil svoju bakalárku SEO a optimalizácia webových stránok, som si kúpil knihu 333 tipů a triků pro SEO od autorov Michal Kubíček a Jan Linhart (vydavateľstvo Computer Press). Po takmer roku práce na bakalárke, kedy som využíval pár dostupných kníh a množstvo webov s touto tématikou, som bol zvedavý, čo táto kniha mi môže dať. V prvom rade ma oslovil názov knihy a potom aj jeden z jej autorov, ktorého som často citoval v bakalárke. A potom perex knihy - zbierka najlepších techník SEO. Tak som sa dal do čítania.
O SEO sa toho píše už neúrekom. Pochopiteľne. Je to téma, ktorá je pre webmasterov abstraktná, pre vyhľadávače zase exaktná. Je to zmiešanina oficiálnych informácií vyhľadávačov a praktických skúseností webmasterov. Ako som už spomenul, prevažne ma oslovil názov knihy, resp. ten uvedený počet tipov a trikov - 333. Po prečítaní knihy som však mal dojem, že autori najskôr tvorili názov knihy a až potom samotný jej obsah. Uvedené (pod)kapitoly obsahujúce jednotlivé tipy a triky sú v knihe zbytočne roztrieštené na takýto počet. Viem si predstaviť tématicky ich zredukovať takmer na polovicu. Ale v poriadku. Rozumiem knižnému priemyslu, pracoval som v ňom niekoľko rokov. Ale je to azda jediná vec, ktorú by som vytkol tejto knihe.
Pre slovenského čitateľa, teda čitateľa, ktorý chce optimalizovať svoj web len na Slovensku, je dobré vedieť, že musí si jednotlivé podkapitoly selektovať, pretože aj keď kniha spomína Google, väčšia časť tipov a trikov je zameraná na český Seznam.
Tipy a triky v knihe sú rozdelené podľa náročnosti pre začiatočníkov, pokročilých a znalcov. Kniha začína jednoduchým a pre čitateľa príjemným definovaním základných pojmov, takže aj samotný začiatočník pochopí, o čom je reč. Následne sa preluskávate základným rozdelením SEO na on-page a off-page faktory, dozviete sa, ako optimalizovať nielen samotné webové stránky, ale aj neHTML súbory zavesené na weboch, ako (asi) vyzerá pohľad robota na stránky, aké sú najdôležitejšie faktory pri zobrazovaní stránky v SERP a ďalšie veci. Všetko je doplnené ukážkami zdrojového kódu a príkladmi samotnej optimalizácie.
Najväčšia časť knihy je venovaná off-page faktorom, a to linkbuildingu, výmene a nákupu odkazov, RSS, optimalizácii pre sociálne siete, písaniu PR článkov, budovaniu affiliate marketingu, atď. Veľmi ma potešili podkapitoly o optimalizácii e-shopov a ich zalistovaním vo vyhľadávačoch tovaru. O tom som doteraz málo vedel. Všetky tieto zaujímavé tipy môžu pomôcť majiteľovi stránky zlepšiť si umiestnenie v SERP. Fakt, perfektné informácie na jednom mieste. Nemusíte ich vyhľadávať a získavať z viacerých zdrojov, tu sú zhrnuté do jedného zväzku. Táto kniha robí knihou okrem samotného obsahu ešte jedna vec - množstvo URL adries s užitočnými online a desktopovými nástrojmi a pomôckami pre SEO. Človek by neveril, koľko toho je. Len si vybrať tie nástroje, ktoré človeku najviac vyhovujú. Hneď som niektoré vyskúšal a som spokojný.
Prečítať si túto knihu vrelo odporúčam nielen webmasterom a menežérom SEO firiem, ale aj samotným majiteľom stránok, aby aspoň z časti pochopili, že dostať svoju stránku na dobré pozície nie je easy way, ale je to dlhodobý proces, ktorý si vyžaduje dobrú prípravu, pravidelnú starostlivosť... a je okolo toho kopec roboty. :-)