Z používateľského hľadiska je v podstate jedno, či výsledok vyhľadávania používateľ získa z katalógu alebo vyhľadávača. Avšak štatisticky najviac návštevníkov webových stránok prichádza cez vyhľadávače.

Aby sa návštevníci dozvedeli o webovej stránke, je nutné, aby sa o nej dozvedeli vyhľadávače. A aby sa o nej vyhľadávače dozvedeli, je nutné ich o tom informovať. Jedným z relatívne rýchlych spôsobov je ručne zaregistrovať webovú stránku do katalógu nejakého tuzemského portálu. V septembri 2009 boli najväčšími a najnavštevovanejšími katalógmi na Slovensku katalógy na portáloch Zoznam.sk (50%), Azet.sk (44%), Centrum.sk (4%) a Atlas.sk (2%) (zdroj: AIMmonitor - AIM - Mediaresearch & Gemius, November 2009, http://online.aimmonitor.sk/).

Hlavný rozdiel medzi katalógom a vyhľadávačom je v tom, že vyhľadávač automaticky vyhľadáva a prehľadáva webové stránky a ich obsahy, vytvára vlastný index (databázu) a na základe požiadaviek návštevníkov ponúka výsledky vyhľadávania priamo zo svojho fulltextového indexu. Naopak, katalóg predkladá majiteľovi (prevádzkovateľovi) webovej stránky možnosť zaregistrovať svoju stránku do určitých kategórií podľa zamerania stránky. Na základe toho vyhľadávací nástroj katalógu ponúka návštevníkovi odpovede na jeho požiadavky len zo svojej databázy zaregistrovaných odkazov. Väčšina katalógov má vo zvyku nové registrované webové stránky (aj ich obsahy) preverovať z hľadiska ich správneho zaradenia do kategórií a splnenia podmienok registrácie. Registrovať webové stránky do katalógov je výhodné aj preto, lebo množstvo vyhľadávacích robotov začína svoje prvé vyhľadávanie webových stránok práve v týchto katalógoch.